Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin pääsivulle.

1895 – 1905

Logon ensimmäistä versiota käytettiin polkupyörien ohjaustangoissa. Lehmuksenkukka oli slaavilaisten kansojen ja vapauden symboli. Logon alaosassa oli kaksi nimeä, Laurin ja Klement, ja valmistuspaikka Mladá Boleslav. Tätä logoa käytettiin usein myös erilaisissa painomateriaaleissa.

1905 – 1911

Logon Slavia-versiota käytettiin L&K-moottoripyörien bensiinitankin kyljessä. Logo on muuttunut selvästi. Merkinnät L&K ja Mladá Boleslav ovat kuitenkin säilyneet.

1905 – 1929

Logon ensimmäinen Laurin & Klement -tekstiversio oli käytössä 1905–1925. Sen peruselementit olivat yrityksen perustajien ja omistajien sukunimien alkukirjaimet. Logossa käytettiin ensimmäistä kertaa laakeriseppelettä menestyksen symbolina.

Logon Laurin & Klement -tekstiversiota käytettiin 1913–1929. Sen inspiraatio juonsi luovaan, taiteelliseen jugendtyyliin, jossa taidetta ja elämää yleensä tarkasteltiin uudenlaisesta näkökulmasta. Logo heijastaa pyrkimystä kohti modernia yhteiskuntaa, ja sen ilme on aiempaa näyttävämpi. Se ilmentää ajan uusimpia trendejä ja halua olla osa uudenlaisen ajattelun aikakautta maailmassa.

Hienostuneen ja tyylikkään ilmeensä ansiosta tätä tekstilogoa käytetään vielä nykyäänkin ylellisissä Laurin & Klement -varustetason Škoda-automalleissa.

1925 – 1934

Soikea logo, jossa on sininen tausta ja Škoda-teksti, otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön vuonna 1925. Škoda-yrityksen kanssa tapahtuneesta fuusiosta vuoteen 1929 asti logo sijaitsi Škoda-autojen keulassa yhdessä Laurin & Klement -tekstilogon kanssa. Myöhemmin soikeaa logoa käytettiin rinnakkain siipinuoli-tavaramerkin kanssa.

1926 – 1993

Tunnetun siipinuolen ensimmäinen versio otettiin käyttöön Plzeňissä vuonna 1923, ja ajan myötä lukuisten muutosten muokkaamana se säilyi Škoda-autoissa aina vuoteen 1995 saakka. Vaikka sen suunnittelijasta tiedetään hyvin vähän, logon inspiraation lähteenä toimi ilmeisimmin kuva Amerikan alkuperäiskansaan kuuluvasta miehestä, jolla oli sulkapäähine. Tämän kuvan perusteella syntyi aluksi logon viisisulkainen versio. Myöhemmin käyttöön vakiintui graafisesti selkeytetty versio, jossa siipinuolen yläpuolella oli kolme sulkaa. Siipinuolilogon elementit ovat selkeitä sekä tarkoin hiottuja. Ne ilmentävät pyrkimyksiä eteenpäin ja huolellista valmistusprosessia.

Siipinuolilogoa käytettiin autojen ja varaosien lisäksi myös Škodan painomateriaaleissa.

Vuonna 1937 logossa olevan siipinuolen yhteyteen lisättiin Škoda-teksti. Yleisimmät värit olivat hopea ja sininen, kunnes 1950- ja 1960-luvulla ryhdyttiin käyttämään myös punaista ja käänteistä väriversiota.

1993 – 2011

Pian sen jälkeen, kun Škoda yhdistyi Volkswagen-konserniin, luotiin uusi logo. Sininen väri korvattiin vihreällä, ja siipinuoli sai ympärilleen leveän kehän, jonka sisään oli lisätty Škoda-teksti. Vuodesta 1994 eteenpäin logon pääväreiksi vakiintuivat musta ja vihreä. Logo sijoitettiin automallien keulaan, ohjauspyörään, takaluukkuun ja pyörännapoihin.

2011 – 2015

Logo uudistui jälleen. Ulompi leveä kehä korvattiin huomattavasti ohuemmalla kromin värisellä kehällä. Tämän designmuutoksen myötä siipinuoli sai huomattavasti enemmän tilaa muuttuen entistä näyttävämmäksi. Myös Škoda-fontti uudistettiin ja teksti sijoitettiin merkkilogon yläpuolelle. Tämän jälkeisinä kuukausina logon linjojen ja varjostusten yksityiskohdat hiottiin vielä lopulliseen muotoon.

2016 - 2022

Ainoa muutos oli Škoda-tekstin siirtyminen siipinuolella varustetun logon alapuolelle. Pitkästä kehityskaaresta ja logoon tehdyistä muutoksista huolimatta siipinuolen alkuperäinen idea näkyy edelleen voimakkaana logon keskiössä. Se on tyylikäs, perinteikäs, moderni ja yrityksen yli 120-vuotista historiaa kunnioittava.

Since 2023

Škoda-nimi näkyy nyt enemmän, ja siipinuolilogossa kehysrengas on erillisempi. Tekstilogo on pääroolissa kommunikoinnissa. Uudessa tekstilogossa on erilainen symmetrian ja rajatut pyöreät muodot yhdistävä typografia. Tekstilogon haastavin kohta oli S-kirjaimen hattumerkki, joka on tärkeä tekijä Škodan tšekkiläisten juurien ilmentäjänä. Tämä tšekin kielen háček-merkki on nyt integroitu tekstilogon ensimmäiseen kirjaimeen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tekstilogo on merkkilogoa helpommin havaittavissa ja tunnistettavissa.