Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin pääsivulle.
Yrityksen historia

1986 - 1995

Kauan odotettu, täysin uusi automalli Škoda Favorit tuli tuotantoon vuonna 1987. Maaliskuussa 1991 Škoda solmi yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa. Yritys sai myös uuden nimen - Škoda, autoteollisuusosakeyhtiö.

1987

Favorit-mallin tuotanto käynnistettiin. Siirtyminen moderniin etumoottoriseen, etuvetoiseen ja isotakaluukkuiseen autoon tapahtui ennätysajassa. Tyylikkään korin piirsi italialainen muotoilija Nuccio Bertone.

1988

Škoda Favorit tuotiin myyntiin, ja siitä tuli menestys sekä Tšekkoslovakiassa että ulkomailla.

1990

Sisä- ja ulkopoliittisen tilanteen muututtua vuonna 1989 Škoda alkoi etsiä vahvaa ulkomaista kumppania avuksi muuttamaan Škodan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden ajasta markkinaehtoisesti ja kansainväliseksi toimivaksi yritykseksi. Joulukuussa 1990 Tšekin tasavalta valitsi kumppaniksi Volkswagenin.

1991

Yhtiö nimeltä Škoda automobilová a. s. aloitti toimintansa ja liittyi Volkswagenin, Audin ja Seatin rinnalle Volkswagen-konsernin neljänneksi automerkiksi.

1992

Tuotannon laadun systemaattiset parantamistoimenpiteet olivat käynnissä, ja kaikkiin Škoda-automalleihin tuli yksipisteruiskutus ja säädelty kolmitoimikatalysaattori.

1994

Yli miljoona kappaletta valmistetun Škoda Favoritin korvasi uusi Felicia, ensimmäinen Volkswagen-yhteistyössä kehitetty automalli. Vuoteen 2001 mennessä Škoda valmisti Felicioita yli 1,4 miljoonaa kappaletta.

1995

Mladá Boleslavin tehtaalla muurattiin uuden tuotantoyksikön peruskivi. Uusissa tiloissa tultaisiin valmistamaan uutta perheautokoluokan Octaviaa.