Sodan jälkeen Tšekkoslovakian talouselämä muuttui teollisuuslaitosten kansallistamisen myötä. Kvasinyn ja Vrchlabin tehtaat yhdistettiin osaksi Škodaa. Sosialismin aikakausi alkoi, mikä merkitsi täydellistä suunnanmuutosta Tšekkoslovakian autoteollisuudelle.
Autotehtaat organisoitiin uudelleen AZNP-yritykseksi (Automobilové závody národní podnik, kansallinen autoteollisuusyritys). Mallin Škoda 1101 tuotanto käynnistyi. Kansan suussa tämä malli tunnettiin kaksiovisuudesta juontavalla Tudor-nimellä.
Škoda voitti Montevideon ja Melo Montevideon välisen 1000 kilometrin President’s Cup -rallin.
Panssaroitu valtionhallinnon erikoisajoneuvo (‘VOS’) merkitsi sekä keskikokoisten että ylellisten autojen valmistuksen loppua Mladá Boleslavin tehtaalla pitkäksi aikaa.
Škoda esitteli sedanmallin 1200. Yksi sen merkittävistä innovaatioista oli kokometallinen kori, joten korirakenteissa aiemmin käytetty puun ja metallin yhdistelmä tuli tiensä päähän. Euroopan autoteollisuudessa kokometallinen kori yleistyi vasta 1950-luvun lopulla.
Škoda 440 Spartak esiteltiin.