Vuonna 1895 Václav Laurin ja Václav Klement perustivat verstaan Slavia-polkupyörien valmistamiseksi. Jo vuonna 1905 päivänvalon näki ensimmäinen Laurin & Klement -merkkinen auto. Se oli pieni, kaksipaikkainen Voiturette A -malli teholtaan seitsemän hevosvoimaa.
Václav Klement ja Václav Laurin perustivat polkupyöriä valmistavan ja korjaavan verstaansa Mladá Boleslavin kaupunkiin. Slavia-merkkiset polkupyörät myivät hyvin sekä kotimaassa että ulkomailla.
Laurin & Klement kehitti ranskalaisten Werner-veljesten suunnittelemia moottoroituja polkupyöriä ja alkoi valmistaa myös omia moottoripyöriä. Ne olivat ensimmäiset laatuaan Itävalta-Unkarin keisarikunnassa. Václav Laurin kehitti uuden rakenteen suunnittelemalla rungon moottorin ympärille ja sijoittamalla hallintalaitteet ohjaustankoon kuljettajan ulottuville.
Vuosisadan vaihteessa esiteltyjen ensimmäisten prototyyppien pohjalta L&K alkoi valmistaa ensimmäistä Voiturette A -nimistä autoa. Václav Vondřich voitti moottoripyöräilyn epävirallisen maailmanmestaruuden kuuluisassa Coupe International -kisassa Ranskan Dourdanissa L&K-moottoripyörällä.
Voiturette A -mallin sarjavalmistus alkoi ensimmäisen suuremman tuotantouudistuksen myötä.