Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin pääsivulle.
Enyaq Coupén tekniset tiedot

Auton mitat

Ulko- ja sisämitat, tavaratilan tilavuus

Turvallisuus

Turvavarusteet ja -järjestelmät

Enyaq Coupén ydin on ensiluokkainen, tinkimätön turvallisuus. Edellä jo mainittujen turvajärjestelmien lisäksi autossa on joko vakiona tai siihen on lisävarusteena saatavilla seuraavat varusteet:

› Toisen istuinrivin uloimmilla paikoilla on lastenistuimien Isofix-kiinnikkeet ja TopTether-yläkiinnityspisteet. Isofix-kiinnikkeet ovat myös etumatkustajan istuimessa.
› Toisin kuin vakionopeuden säädin, joka pitää auton nopeuden asetetussa nopeudessa, nopeusrajoitin sallii ajamisen millä tahansa nopeudella muttei asetetun rajanopeuden ylittämistä.
ABS-järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen hätäjarrutuksen yhteydessä tai liukkaalla pinnalla jarrutettaessa.
› Hydraulinen hätäjarrutusavustin HBA lisää jarrupainetta ja auttaa siten kuljettajaa hätäjarrutustilanteissa. Se voi lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi.
› Elektroninen jarruvoiman jako EBD varmistaa automaattisesti jarruvoimien optimaalisen säädön ja estää takapyöriä jarruttamasta liikaa.
ASR-vetoluistonesto varmistaa vetopidon liikkeelle lähdettäessä ja estää kiihdytettäessä vetäviä pyöriä pyörimästä tyhjää liukkaalla tienpinnalla.
› Elektroninen tasauspyörästölukko EDL auttaa, kun autolla kiihdytetään tai ajetaan mäkeä ylös ja jonkin vetävän pyörän pito on heikko.
› Perävaunuvakautus TSA on toiminnassa, kun autoon on kiinnitetty perävaunu alkuperäiseen vetokoukkuun, jolla on oma ohjainlaite. Järjestelmän toiminta perustuu kykyyn tarvittaessa jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää ja samalla vähentää moottorilta tulevaa tehoa. TSA-järjestelmä osaa puuttua vaaralliseen tilanteeseen ja vakauttaa yhdistelmän käyttäytymistä.
› Elektroninen tasauspyörästöjarru XDS+ auttaa kuljettajaa jyrkissä käännöksissä varmistaen auton neutraalin ohjattavuuden kaarteissa urheilullisesti ajettaessa. Järjestelmä simuloi automaattista tasauspyörästölukkoa ja parantaa vetopitoa ja ajamisen dynamiikkaa kaarteissa. Sen ansiosta auto ohjautuu kaarteissa varmemmin ja luonnollisemmin.
Rengaspainevaroitin TPM+ pitää kuljettajan ajan tasalla rengaspaineiden suhteen.
Vilkkuvat jarruvalot vähentävät perätörmäyksen riskiä erityisesti moottoriteiden ruuhkia lähestyttäessä tai silloin kun kuljettaja jarruttaa äkkinäisesti yllättävän esteen edessä.

Voimansiirto ja ohjaus

Neliveto

Taka-akselille asennetun sähkömoottorin lisäksi autoon on saatavilla sähkömoottori myös etuakselille. Siten Enyaq Coupé on nelivetoinen.

Nelivetomalli kuluttaa vain hieman enemmän sähköä kuin takavetoinen malli. Suurempi kulutus johtuu pääasiassa auton etumoottorin tuomasta lisäpainosta. Tämä ratkaisu on energiatehokkaampi kuin perinteinen toteutus, jossa akseleiden välissä on tasauspyörästö ja nivelakseli.

Ajoasetuksen valinta

Ajonautinnon lisäämiseksi Enyaq Coupé -mallissa on ajoasetuksen valinta. Sen myötä valittavissa on asetuksia, jotka muuttavat esimerkiksi auton reagointiluonnetta. Ajo-ominaisuuksien muuttaminen mukavan rennoista dynaamisen sporttisiksi käy vain näppäintä painamalla.

Jarrutusenergian talteenotto

Jarrutusenergian talteenotossa auton liike-energiaa muutetaan nopeutta hidastettaessa sähköksi, joka varastoidaan ajoakkuun. Siten toiminto hyödyntää tehokkaasti energiaa ja auttaa kasvattamaan sähköauton toimintamatkaa lataamalla akkua ajon aikana.

Jarrutusenergian talteenottoa voidaan käyttää erilaisissa ajotilanteissa ja eri tehoilla, joita voidaan vaihdella ajon aikana. Kuljettaja voi asettaa jarrutusenergian talteenoton tehon manuaalisesti tai se voidaan säätää automaattisesti.

Progressiivinen ohjaus

Tämä varuste tekee Enyaq Coupé -mallista täsmällisemmän käsitellä ja etenkin kaarteissa tarkemmin ohjattavan. Ohjauksen välitys muuttuu ohjauspyörän kääntämisen määrän mukaan.